استفاده از چهره بازیگر در پوستر تئاتر این ژانر را به نابودی می‌کشد
حرف های نا تمام ....
اطلاعات کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



موضوعات
لینک دوستان
نویسندگان
دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 18
بازدید ماه : 1110
بازدید کل : 46413
تعداد مطالب : 106
تعداد نظرات : 116
تعداد آنلاین : 1

آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 106
:: کل نظرات : 116

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 22

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 13
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 18
:: بازدید ماه : 1110
:: بازدید سال : 2650
:: بازدید کلی : 46413
استفاده از چهره بازیگر در پوستر تئاتر این ژانر را به نابودی می‌کشد

به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین، این روزها در زمینه پوستر تئاتر شاهد طراحی پوسترهایی هستیم که بیش از اینکه طراحان از خلاقیت و هنر گرافیک استفاده کنند به سمت پوسترهای سینمایی حرکت می‌کنند. این مسئله بسیاری از گرافیست‌ها را نگران کرده است. در این باره صالح تسبیحی هنرمند گرافیست گفت: پوستر تئاتر در تاریخ خود الزاما تبلیغ کننده تئاتر نیست و باید از این بخش مجزا باشد اما آنچه که این روزها بسیار دیده می‌شود استفاده از چهره بازیگران در پوستر تئاتر است که این ورطه را به نابودی می‌برد. پوستر تئاتر روح نمایش و کارگردانی است و نباید از آن به عنوان تبلیغ استفاده کرد. ما می‌توانیم جبنه تبلیغی کار را در تراکت‌ها و تبلیغات استفاده کنیم اما اگر حتی در بخشی از پوستر خواستیم از چهره بازیگر نیز بهره ببریم باید همراه با خلاقیت باشد چرا که استفاده خام کارکرد پوستر را از بین می‌برد.

امیر اسمی نایب رئیس هیات مدیره انجمن طراحان پوستر تئاتر هم در این باره اظهار کرد: متاسفانه این روزها عوامل بسیاری دست به دست هم داده‌اند تا وضعیت پوستر با مشکلاتی همراه باشد، از جمله این عوامل واگذاری تئاتر به بخش خصوصی است که باعث شده گرافیک، خواسته یا ناخواسته به سمت تبلیغات برود.

وی افزود: چند عامل در این زمینه دیده می‌شود که در شرایط اقتصادی خودش را نشان می‌دهد و روی طراحی پوستر هم این وضعیت به وضوح دیده می‌شود. شاید بتوان گفت از زمانی که در مجموعه ایران شهر، سالن تئاتر اضافه شده و به بخش خصوصی واگذار شده است دانسته یا ندانسته تاثیرات سویی ایجاد شد و ناخودآگاه از پوسترها و گرافیک فرهنگی دور شدیم و به سمت تبلیغات رفتیم که بسیار برای تاتر ما خطرناک است.

هنرمند گرافیست ادامه داد: کارگردان‌ها و گروه‌ها نیز در این زمینه تاثیر گذارند. درحالی که باید این خلل را پر کرد و گرافیک تئاتر را منسجم کرد، بیشتر نادیده گرفته می‌شود و پوسترها بسیار سردستی طراحی می‌شوند وحتی این روزها بسیار دیده ‌می‌شود که از چهره بازیگران به جای طراحی پوستر بهره می‌برند درحالی که این کار بسیار اشتباه است و ضربه بدی به بدنه تئاتر می‌زند.

اسمی اظهار کرد: از انتخاب طراح تا طرحی که زده می‌شود باید دقت بسیاری کرد چرا که پوستر نماد گرافیک فرهنگی کشور است امری که این روزها کمرنگ شده است.

وی ادامه داد: در بخش پوسترتئاتر نباید خیلی گیشه‌ای فکر کرد بلکه باید به فکر یک کار فرهنگی بود و با هوشمندی این کار را انجام داد. پوستر تئاتر بخش خیلی مهمی‌است، اگر موسیقی متفکر از تئاتر و یا سینما حذف شود و به جای آن یک موسیقی نازل وارد شود به آن بی توجه نیستیم و واکنش نشان می‌دهیم اما در بخش پوستر خلاف این است. باید پوسترهای خوب را تشویق و پوسترهای بد را نقد و توبیخ کرد.

فرزاد ادیبی دیگر هنرمند گرافیست هم درباره پوسترهای تئاتر گفت: هنر گرافیک و زیرشاخه‌های آن به ویژه پوستر، به عنوان یک "اثرهنری-رسانه‌ای" نقش پیام رسان را به مخاطب دارد. در گرافیک هم فرستنده، پیام و گیرنده وجود دارند و اگر شیوهٔ بیان و ابلاغ پیام هنرمندانه باشد، به اصلِ پیام و رسانه ارزشی افزوده می‌شود.

ادیبی ادامه داد: برخی ازآثار گرافیک را می‌بینیم که در نگاه اول امضا و سبک هنرمند به رخ کشیده می‌شود و بعد باید عنوانش را رمزگشایی کنیم و حتی بعد از دیدن بافت‌ها، ترام‌ها و رنگ‌های بی‌شمار نمی‌توانیم بفهمیم این جلد کتاب یا پوستر تئاتر چه ربطی با محتوا دارد.

وی درباره پوسترهای تئاترگفت: متاسفانه این روزها پوسترهای تئاتر به گونه‌ای به سمت پوسترهای سینمایی که جنبه تجاری بودن آنها بیشتر نمایان است، گرایش پیدا کرده است و کمتر شاهد خلاقیت در پوسترها هستیم.

این گرافیست گفت: طراحی پوستر تئاتر یکی از بهترین نوع کارگرافیک است که به هنرناب نزدیکتر است، به نظرمن اگر گرافیستی قصد کار فرهنگی داشته باشد یکی از مهم‌ترین گزینه‌هایی که به صورت متمرکز روی آن می‌تواند کار کند، طراحی پوستر تئا‌تر است.

به گفته ادیبی؛ پوسترتئا‌تر در دهه‌های گذشته پیشرفت به سزایی داشته است. مردم دیگر با دیدن یک پوستر می‌توانند تشخیص بدهند که چه تئاتری در حال اجرا است و این پیشرفت را مدیون تمام کسانی هستیم که پوستر تئا‌تر را اعتلا بخشیده‌اند.

وی ادامه داد: همان گونه که تئاتر سبک‌های متفاوتی اجرایی دارد؛ پوسترهای تئاتر نیز متنوع هستند و برداشت‌های متنوعی یک گرافیست می‌تواند از یک اجرا داشته باشد. گرافیست‌ها برای طراحی پوستر می‌تواند از تصویر سازی، عکس، طراحی و تایپوگرافی استفاده کنند.

نائب رئیس انجمن طراحان گرافیک با اشاره به پوسترهای تئاتری که با بهره‌گیری از تصاویر بازیگرها طراحی می‌شود گفت: عکس هم می‌تواند یکی از نشانه‌هایی باشد که یک گرافیست در طراحی پوستر از آن بهره گیرد؛ اما نوع برخورد با عکس بازیگر در پوستر سینمایی و پوستر تئاتر با هم متفاوت است و یک طراح زمانی که می‌خواهد از عکس در پوستر تئاتر استفاده کند باید درآن دخل و تصرف کند و عکس را همان گونه که در پوستر سینما به کار می‌برد نباید در پوستر تئاتر استفاده کند.

وی درباره ویژگی پوستر تئاتر گفت: پوستر تئاتر فارغ از نوشته باید در پوسته‌اش ویژگی‌هایی داشته باشد که برای یک مخاطبی که به زبان تسلط ندارد، نیز آشنا باشد. مثلا زمانی که پوستر یک تئاتر به زبان چینی یا کره‌ای در معرض دید مخاطب قرار می‌گیرد، مخاطب به خوبی بتواند تشخیص بدهد که این پوستر تئاتر است یا یک پوستر تبلیغاتی.

 

منبع: خبرگزاری هنر آنلاین

 


تعداد بازدید از این مطلب: 2248
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2

نویسنده : محمد اکبری زاده کهتکی
تاریخ : پنج شنبه 15 فروردين 1392
نظرات
مطالب مرتبط با این پست

می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
زنگی در تاریخ : 1392/1/17/6 - - گفته است :
نگاهی گذرا به بازی ها در نمایش خانواده استریندبرگ
پاسخ:sepas


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








درباره ما
وبلاگ سینگو در بر دارنده مطالب تئاتر به صورت خاص و سایر هنر ها به صورت عام می باشد. خواهشمندم این وبلاگ را از نظرات خوب و سازنده ی خود دریغ نفرمایید. با تشکر محمد اکبری زاده کهتکی.
منو اصلی
پیوندهای روزانه
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید